Ingerküszöb.
Hommage á Frenák Pál
Trafo március 20.
Még tart a hányinger. Bár a terembe lépve, amint a még
viszonylag halk, tompa dübörgést konstatáltam a hangfalakból, rosszabbat
vártam. Már a várakozás perceiben elfogott, aztán csodák csodája, pár perc után
elmúlt. A darab végén ürességet, és tisztaságot éreztem. Csodálkoztam is,
milyen hamar visszalopódzott fülembe a Bach Kantáta, amit előtte a vonaton
tanultam. Aztán hazafelé, a biciklin, kezdődött újra.
Sietek is az írással, hogy tetten érjem gyógyulásom, mint az
orvos, aki önmagán próbálja ki először gyógymódját.
De kinek is a gyógymódja? Nem mégis Frenáké?
Nemcsak az előadás lüktet bennem, de a kíváncsiság is. Mi
történik ezzel az élménnyel bennem órák, napok múlva. Hová tisztul tovább, mit
indít el, és amit elindít, hova vezet majd?
Szerencsére esélyem sincs tájékozottnak mutatkozni tánc
ügyben. Nem mintha nem lettem volna eleget remek táncosok közelében, vagy közös
munkában velük. Mégis. Saját munkámban sem ismerek nagyobb erőt, mint a
tájékozatlan naivitást, kíváncsiságot: közönségként se kívánok mást magamnak
sem, és én is mindent ezzel a léha semlegességgel igyekszem befogadni.
A semmit sem gondolás mindent elsöprő esélyével.
Aztán mégiscsak átsuhan egy-egy gondolat. Például, hogy a ’kortárs
tánc’, ugyanolyan értelmetlen, bugyuta terminus, mint nálunk a ’kortárs zene’.
Én nem is tudom, hogy kellene elképzelni valamit, ami nem kortárs. Hullák ülnek
a színpadon? Vagy festmények játsszák a
darabot? Még ha múzeumilag, elmúlt korokat idézünk is esetleg, lehet azt ép
ésszel állítani, hogy ez meg ez az előadás nem a saját korunk szüleménye?
Muzeálissá vált volna ez a bemutató, ha nem borzolja minden
eszközzel az érzékszerveket?
Hiszen ma láthatólag nem engedheti meg magának egy ilyen előadás
sem, hogy ne legyen a végletekig kedélyborzoló. A mennyiségi hajszában „csak”
jónak, szépnek, tartalmasnak lenni minden jel szerint nem üti meg az
ingerszintet, azaz a küszöböt, ami – most akkor merre is, és hány méter?
Befogadó csatornáink színültig vannak hangokkal, képekkel,
adatokkal. És milyenekkel! A szemünk sem rebben már egy tömegszerencsétlenség,
sorozatgyilkosság hallatán, netán láttán.
Ebből az ingerszintből visszalépni? Úgy látszik, nem lehet
már, micsoda luxus lenne!
Mert volt itt minden. A hangfalak nem szűnő, sőt erősödő
robaja, kb. 200-as percenkénti sebességet diktált pulzusomnak. A látvány
lenyűgöző, a táncosok sokszor teljesen csupaszok, a mozgás végtelenül gyors,
virtuóz, erotikával fűtött, és néhol alig hihetően akrobatikus. Vér, tinta,
bizarr jelmezek, a koreográfus meztelen, ikonikus, fehérre festett alakja.
A kompozíció végtelenül részletes, sokrétű, az elemek
hihetetlenül kidolgozottak. Nagyon hasonlónak éreztem a mozgáskombinációk
egymásra következését egy zenemű felépítettségéhez. Eszembe sem jutott a jeleneteket
konkrétra lefordítani, csodáltam az absztrakciót. Féktelen, és mégis kontrollált
fantázia, egymásba fűzött, meghökkentő víziók sorozata, csodálatos előadói teljesítmények.
Mindene megfogható, csak a varázsa nem. A felkavaró, hűséges
émelygés.
Remélem, nem múlik eL.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése