Atyaúristen!
Tegnap este Trafó. Koncert, első félidő. Jakob Bro Trio, a
norvég dobos legendával, Jon Christensennel.
Én persze nem vagyok nagyon otthonos ebben a világban, de régóta figyelem többek munkáját, és próbálom viszonylatba hozni azzal, amit én
csinálok. Sok és sokféle tapasztalat gyúrta már eddig is zenei
mérlegképességemet a nem-írott-zene-játék világából, de meg kell mondjam,
ekkora hatást nem is tudom, tett-e már rám produkció.
(Én itt folyton a hangzásminőségről, a megszólalás
minőségéről töprengek, ezen dolgozom, és hát általában bajom van hasonló
előadásokkal elsősorban az elektronikus erősítés, sokszor pedig a zenei anyag
izgalmasságának esetlegessége, vagy a mondanivaló hiánya miatt. Tehát hogy persze itt is léteznek leírt,
vagy kigondolt vázak, hangzási és játékstratégiák, de az improvizatív fantázia
amennyire termékeny, még a legnagyobbaknál is legalább annyira esendő, sokszor
hosszú percekig nem viszi el nálam a balhét egy erősítéssel kompromittált mégoly
elragadó hangszerjáték.)
Nem tudtam mit várjak, leginkább semmit sem vártam, fenti
gondolataim, eddigi tapasztalataim sem motoztak bennem, hála az Égnek, magamnak
is mindig ilyen hallgatót kívánok. Derült égből hullott hát a manna.
Nem hittem el. Csupa lassú szám. A legegyszerűbb anyagok, egy-egy hangnemkeret a banális fajtákból, dúrszerű, mollszerű, szinte semmi más, ezerszer hallott, vagy mint kiderült, hallottnak hitt fordulatok.
Nem hittem el. Csupa lassú szám. A legegyszerűbb anyagok, egy-egy hangnemkeret a banális fajtákból, dúrszerű, mollszerű, szinte semmi más, ezerszer hallott, vagy mint kiderült, hallottnak hitt fordulatok.
Mert itt valami csoda volt jelen. Mondhatnánk
minimalistának, hiszen mi történt? Kijöttek, és nem csináltak semmit, azt is
lassan, volt, hogy a bőgős percekig egy üres oktávot pengetett, és mégis, és
mégis.
Ízlés, mértéktartás, a – tényleg – finom erősítéssel együtt is
stabil, szép hangzásminőség, és valami nagyon mély tudás a zenéről, a zenélésről.
Csodálatosan gusztusos mondandó, a keveset mondás lenyűgöző bátorsága, természetessége
és eleganciája.
Eltöprengtem. Vajon írott-zene-játszóktól mikor hallok ilyen
hangokat? Mert ezek kérem, ugyan jórészt vsz. improvizáltak,
mégis maradéktalanul lekötötték a figyelmemet. Tehát jól éltek az improvizálás
adta lehetőségekkel, és nem estek a csapdáiba.
Az írott zene életre keltése közben mi a megszólalás
spontaneitását keressük. Hogy pontos, de mégis olyan spontán legyen az a játék,
mintha épp most találtuk volna ki minden hangját. Olyan „csak úgy” – hogy Tandorit
idézzem.
Itt ők most az ellenkezőjét csinálták.
Kitaláltak valamit, ami nekem szinte maradéktalanul úgy
hatott, mintha jól megírt koreográfiát hajtottak volna szigorúan végre.
Kedves Közönség, legyél kíméletlenül igényes!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése