Febr. 2. FUGA
Kell-e foglalkoznom Brahms reménytelen szerelmével,
amikor a darabján, ez esetben az op. 115-ös kvintetten dolgozunk?
Élesen vetődik föl ez a kérdés mostanában bennem. Hogy a
zeneszerző személyisége, ha ismerjük, mint élő embert, vagy ha valamiért sok
adatunk van róla a múltból, jelen van-e, kell-e hogy jelen legyen a hangjaiban,
ill. ezzel a jelenléttel – minthogy a válasz nyilván igen – milyen szinten kell
nekem foglalkoznom.
Ebben a kérdésben is a legtöbbet segít, ha élő szerzővel van
az embernek sok tapasztalata – igaz ugyan, hogy a személyiség súlya sokszorosan
jelen van, tehát a segítség az, hogy a helyzet még nehezebb.
Az élőkre vonatkozólag mindenkinek könnyebb ilyen-olyan hírhez
férkőzni, és nem is akarnék most általam ismert és nagyra tartott szerzőkkel
példálózni.
Nagyon messzire menni sem blogméret, maradjunk hát jelenlegi
témánknál, Brahmsnál.
Nyugodtan kimondhatjuk, hogy Brahmsot a 20. századi zenei
szakma nem szeretette egyöntetűen. Zeneszerzők közül az egyetlen, aki komolyan
hivatkozik rá: Arnold Schönberg.
Mostani koncertműsorunk részben ennek, és hasonló a
hivatkozásoknak a jegyében fogant: Schumann, Schönberg, Kondor, Brahms.
Schönberg megközelítése nekem azért kedves, mert nem az
emberrel foglalkozik, hanem megpróbál tisztán a hangokra tekinteni, amikor
egyik ilyen írásának ezt a címet adja: Brahms, der Fortschrittliche – azaz Brahms,
az élenjáró.
Azóta is sokat idézik ezt a címet, és többnyire nehezen
fogadjuk el, hiszen szívesebben látjuk a nagyszakállú mestert örök
klasszikusnak, az akadémikusság megtestesítőjének, megkockáztatom, koncerttermi
sikere is ennek az előszeretetnek szól.
Hiszen szeretjük a nosztalgiát, a melankóliára való
hajlamot, együtt érzünk reménytelen szerelmével, magányával, ugyanakkor imponál,
hogy sikeres tudott lenni, jómódjában pedig még adakozó is.
Igen ám, de mit kezdjek én mindezzel, mint előadó, amikor a
kezembe veszem a kottát?
Hiszen amint egy előző írásban már említettem effélét, még a
Zeneakadémián is többet hallottunk a borongós őszi tájról vele kapcsolatban, mint
rendkívül sajátos formaalkotó módszereiről, csak látszólag olyan természetes harmóniai
kapcsolatairól, a nagy forma iránti bámulatos érzékéről.
Kérdés: kevésbé vagyok-e autentikus, ha ezeknek a megszólaltatásán
munkálkodom - mondjuk á la
Stravinsky , - mint hogy elmerengjek (játék közben!?) azon, amit
pl. mondanak, hogy a „fisz” hang(nem) a reménytelen szerelem szimbóluma – h-moll
darabunk esetében valóban örökké „fisz” körül zajlik a történet, tekintve hogy
az alaphangnem dominánsa. Mit jelentenek ilyen és ehhez hasonló szimbólumok a
megvalósítás szintjén?
Vajon ha a személyiségének jelenlétével valaki el tudta
volna mondani mondandóját a világban, írt-e volna zenét?
Előadói munkámban biztosan állíthatom, hogy a munka egyik
legfontosabb része a személyiség – ego – átláthatóvá tétele a közlés tisztasága
érdekében.
A leckém: elég erős szemüveget fölvenni, hogy átlássak a zeneszerző
személyiségén, egészen a hangokig, és még azokon is túl…
RL
RL
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése